بهارو خزان متعارف !
اسماعیل هوشیار اسماعیل هوشیار

hoshyaresmaeil@yahoo.com

 

به دنبال انتخابات جنجالی روسیه و خشم غرب به بهارپوتین ، و انبوهی اعتراضات که هنوز هم ادامه دارد ؛ تصمیم گرفتم تا این لایه نازک را کناربزنم و کمی به نگرانیهای طرفین روغن جلا بزنم .  
 


من اصراری ندارم که پوتین حتما بیاید و اوباما برود ، شاید هم آن نیاید و اون بماند . ولی علائم ظاهری تا به امروز گویای همین صحنه است . درسال 2012 خیلی اتفاقات غیرقابل پیش بینی شاید درراه باشد . اما آرایش سیاسی درشرق و غرب برای دعواها و منافع استراتژیک آینده تا حدودی قابل پیش بینی است .
 


سازمان ملل در گزارشی اخيرا اعلام کرد که رشد اقتصاد جهان در سال 2012 به 2.6 درصد کاهش مي يابد اين در حالي است که پيشتر پيش بيني رشد اقتصادي 6/3 درصدي براي رشد اقتصاد جهان مطرح شده بود. بحران بدهي در اروپا چشم انداز روشن براي روند بهبودي شرايط اقتصاد جهان را تحت الشعاع خود قرار داده است. کشورهاي منطقه يورو بايد 1/1 تريليون يورو بدهي هاي خود را در سال 2012 پرداخت کنند که بعید است . درمجموع آنچه که تاثیری بنیادین درجبهه بندی های سیاسی خواهد گذاشت موضوع اقتصاد بیمارنظم نوین است . و جنگ هنوز هم دارویی موقتی و مسکنی ارزان برای این بیمار...




با اعلام رسمي ولاديمير پوتين براي کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري روسيه ؛ کارشناسان معتقدند که احتمالا تنش ها ميان روسيه و آمريکا بار ديگر افزايش مي يابد. با توجه به اينکه قرار است در سال 2012 در آمريکا و روسيه انتخابات رياست جمهوري برگزار شود، نتيجه اين انتخابات در روابط آينده واشنگتن- مسکو تاثير چشمگيري خواهد داشت. و اينکه شانس پيروزي پوتين در اين انتخابات علیرغم همه مخالفتها زياد است، و شانس اوباما به دلایل زیادی از جمله مشکلات فزاینده اقتصادی داخلی ونرخ بیکاری بالا..... ؛ کم.




مک کین اخیراً درفاکس نیوز خطاب به روسیه گفته بود بهار عربی به سراغ روسیه نیز میآید. گریزلو، مک کین را خرگوش دیوانه داستان سرزمین عجایب توصیف کرد. گریزلو گفت ما در زمستان به سر میبریم اما مککین همچنان بر این باور است که بهار است.




کاترین اشتون رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز نسبت به اوضاع حاکم بر روسیه در جریان انتخابات پارلمانی این کشور بشدت ابراز نگرانی کرد. طرح سپر دفاع موشکی ناتو و طرح های آمریکا جهت نفوذ در حیات خلوت روسیه در آسیای میانه و قفقاز همواره یکی از موضوعاتی بوده که بررسی آن نیازمند نگاه جامع به منافع استرتژیک آمریکا و روسیه و نیز روندهای منطقه ای است. در چنین قالبی،هریک از دو طرف تلاش می کنند تا در چارچوب های سازمانی و روابط دوجانبه موازنه را به نفع تغییر دهند. در این میان آمریکایی ها با حضور عملیاتی در کشورهایی نظیر؛ گرجستان، جمهوری آذربایجان و ازبکستان توانسته اند از نفوذ روسها در میان این کشورها بکاهند و با تشویق آنها جهت حضور در سازمان هایی همچون ناتو و نیز ارایه مشوق های اقتصادی همچون حضور در سازمان تجارت جهانی، ائتلاف کشورهای همراه را افزایش دهند. به همین دلایل و در چنین چارچوبی، آمریکایها توانستند تا در قالب سیاست ‘اقدام و مذاکره’ عملا روس ها را در عمل انجام گرفته قرار دهند. درسطح نفوذ منقطه ای روسها تا همین الان هم سوریه و اسد را از دست داده اند . وتوی چین و روسیه درشورای امنییت به نفع اسد و سفر سرگئی لاوروف به دمشق، و تلاش روسيه برای نجات اسد تقریبا دست و پا زدن بی حاصلی ست. مثل نوشداروی بعد از مرگ !



همین روش را غربی ها دررابطه با چین هم درپیش گرفته اند . شین هوا خبرگزاری چینی درگزارشی مینویسد : آمريكاييها سياست خود را بر اساس اصل نفوذ در شرق آسيا تدوين كرده اند كه بر اساس دكترين 2025 آنها نيز اين طرح مورد تاكيد قرار گرفته است. در اين چارچوب آمريكا تحركات نظامي و سياسي گسترده اي را در شرق آسيا آغاز كرده است. طرحي كه در كنار متحدان سنتي همچون كره جنوبي و ژاپن، بازيگران جديدي مانند فيليپين، اندونزي و حتي ويتنام را در برميگيرد.



آمريكاييها در حوزه سياسي و نظامي اين تحركات را گسترش داده اند؛ در حالي كه محور آن قطع نفوذ چین است . نمود اين امر را در تحركات آمريكا براي تحريك كشورهاي ساحلي درياي چين جهت موضعگيري عليه پكن ميتوان مشاهده كرد.


 

غرب با دگرگوني در ساختار سياسي ميانمار و نفوذ در اين كشور به دنبال اعمال فشار بر چين بوده و به نوعي تلاش ميكند حلقه محاصره اين كشور را تنگتر كنند. یک تحلیلگر چینی معتقد است : با مرگ كيم جونگ ايل، رهبر كره شمالي و آمدن «اون» جوان به جاي «ايل» كمي از جايگاه متحدان منطقهاي چين كاسته شده، لذا غرب با افزايش بازيگري و يارگيري بيشتر به دنبال اعمال فشار بر اين كشوراست.



نكته قابل توجه ديگر در تحركات امریکا ، الگوسازي براي مناطق مورد هدف است. نمود اين امر را در آسياي مركزي و قفقاز و حوزه بالكان نيز ميتوان مشاهده كرد كه با برجسته سازي برخي افراد تلاش كردند انقلابهاي رنگي را در اين مناطق اجرايي سازند. نمود عيني آن، حمايت غرب از خانم يوليا تيموشنكو در اوكراين بود كه سرانجام به انقلاب نارنجي در اين كشور منجر شد . درایران قراربود با موسوی این سناریو اجرایی شود که نشد ! حال اين گزينه مطرح است كه آیا غرب با برجسته سازي نقش «آنگ سان سوكي» به دنبال تكرار اين سناريو در شرق است ؟ جواب قطعا مثبت است .



وضعییت حکومت اسلامی هم درهمین چارچوب ، رقم خواهد خورد . آن "بهاری" که به قول مک کین قرار است روسیه را هم درنوردد ؛ نسیمش حتی درجنبش وال استریت و 99 درصدی ها هم حس شد .  حکومت اسلامی و هیچ جانور دیگری هم یک استشنا نیست . بهارو خزان متعارف تبصره و استثنا ندارد . درمورد حکومت اسلامی  نحوه اجرایی شدنش مهم نیست با موسوی ویا با هر کس دیگری و یا روشی جدیدی به جز الگو سازی !  تلاش حکومت اسلامی برای حفظ شرایط موجود همانقدرموثراست که برای بشاراسد است . شانس اسد برای برگشتن به قبل همانقدرمتصور است که برای قذافی بود . موضوعی که سران اسلامی حاکم بر ایران نمیخواهند درک کنند این است که جامعه پدیده ای زنده و پویا ست . جامعه قابل انعقاد نیست . آن کمربند سبزامنیتی 33 سال پیش که خمینی را ازحجره های نجف به زیر نورافکن پاریس کشاند  ، به دلیل عوض شدن شرایط جهانی ، تبدیل به طناب دارسبزی شده است که با تقلای بی حاصل سران حکومت اسلامی فشارگلوی این جنازه را بیشترمیکند .

 

 خروج حساب شده امریکا از عراق و ورود ناوهای جنگی به منطقه وتبلیغات جنگی و افزایش فشارهای مختلف اقتصادی به حکومت اسلامی ایران....حداقل درسال جاری 2012 و تا قبل از انتخابات ؛ هنوز بوی حمله نمیدهد . هرچند هرحمله و جنگی علیه حکومت اسلامی درکوتاه مدت نه تنها گريبانگير آمريکا و اسرائيل میشود بلکه خاورميانه و اوضاع جهان را نيز تحت تاثير قرار مي دهد....ولی وقتی به خاطر منافع بلند مدت اجتناب ناپذیرشود دیگرازدست روسیه و چین هم کاری ساخته نیست . به همین دلیل درخزان متعارف منطقه ایی ، از خروج یا عدم خروج مجاهدین از لیست کذایی تروریستی دولت امریکا هم دیگر کسی تب سرد و گرم نمیکند . استفاده ابزاری غرب از هرمرتجعی ربطی به بهارندارد . ادامه بازیهای رهبری مجاهدین با زندگی اسیران اشرف در عراق هم درهمین چارچوب همیشه مشمئز کننده بوده است .



با چنین رویکردی روسها برای آمدن پوتین همانقدردلایل منطقی دارند که کاخ سفید برای رفتن اوباما ! بقیه اش تزئینات صحنه است .

 



 

 

19.بهمن.1390


February 9th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی